In veel huisartsenpraktijken staat de telefoon roodgloeiend.
Niet dat er zoveel zieken zijn. Het gaat vooral om vragen van mensen die contact hadden me iemand die COVID-19 heeft. Ze zoeken praktische informatie over wat er nu moet gebeuren, ze hebben een code voor een test nodig of ze hebben een test nodig.
Daardoor kan het zijn dat je huisarts of de huisarts van wacht moeilijk bereikbaar is. En dat ondanks de grote inspanningen die gedaan worden: langere werkdagen, meer telefoonlijnen en secretariaatsmedewerkers, extra artsen van wacht enz.
Wie niet ziek is of slechts heel lichte symptomen heeft, vragen we zoveel mogelijk informatie en hulp te zoeken via andere kanalen:
• https://www.info-coronavirus.be/ of 0800 14 689 voor algemene vragen,
• 02 214 19 19 voor vragen over contactopvolging,
• https://sat.info-coronavirus.be/nl/formulier/sat als je lichte symptomen hebt en dus mogelijk een test nodig hebt,
• 078 78 78 50 voor vragen over COVID-certificaten,
• 1700 voor vragen over vaccinatie.
Wie wel ziek is en hulp nodig heeft, vragen we een beetje begrip. Uiteraard zal de huisarts prioriteit geven aan wie het meest hulp nodig heeft. Maar stel zelf je zorg niet uit. Kan je je huisarts niet meteen bereiken, probeer het dan wat later zeker opnieuw.
Bron: domus medica